فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی

  • ۰
  • ۰

بیماری فیبروز کیستیک چیست؟

 

فیبروز کیستیک که به اختصار CF یاد میشود یک اختلال وراثتی است که منجر به آسیب جدی به ریه ها، سیستم گوارشی و عضو های دیگر بدن می شود. بیماری فیبروز کیستیک بر روی سلول هایی که مخاط، عرق و مایعات گوارشی را تولید می کنند، تاثیر می گذارد. به طور طبیعی این ترشحات رقیق و لغزنده هستند. اما در افرادی که مبتلا به بیماری فیبروز کیستیک هستند، یک ژن معیوب این حالت طبیعی سلول ها را برهم میزند و باعث چسبنده و غلیظ شدن این ترشحات می شود. این ترشحات بجای اینکه عملکرد روان کننده داشته باشند باعث می شوند مجاری و لوله ها به ویژه در ریه ها و پانکراس مسدود گردند.

اگرچه بیماری فیبروز کیستیک می تواند پیشرفت کند و بیمار باید به طور روزانه مراقب خود باشد، اما افراد می توانند با وجود مبتلا بودن به این بیماری به مدرسه و یا محل کار بروند و اغلب کیفیت زندگی بهتری نسبت به کسانی داشته باشند که در دهه ها قبل مبتلا به فیبروز کیستیک بوده اند. امروزه پیشرفت هایی در آزمایش غربالگری و درمان بیماری فیبروز کیستیک منجر شده است که افراد مبتلا به فیبروز کیستیک به طور میانگین تا اواسط یا اواخر دهه سوم زندگی شان زنده بمانند و برخی حتی به سن 40 تا 50 سالگی برسند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی